Student igjen!

Figur brukt i analysen av kjønnsrepresentasjon i Euphoria. Foto: HBO

Våren 2022 var jeg fulltidsstudent for første gang på 20 år – og herregud, så morsomt det var! I tillegg til et obligatorisk metodekurs og arbeid med masteroppgaven (som jeg skal levere våren 2023) tok jeg i tillegg et kurs om “contemporary television” – fordi det var så altfor relevant (for masteroppgaven om kvinnerepresentasjon i norsk film) og fordi det var så altfor gøy.

Figur til analyse av kjønnsrepresentasjon i Better Things. Foto: FX

Likevel var metodekurset – “Close textual and visual analysis” – både aller morsomst og det mest utfordrende kurset jeg noen sinne har tatt, ledet av Stephen Krüger og Timotheus Vermeulen, med pensum bestående av hermeneutikk (heavy Ricoeur, sanselige Moi), vill psykoanalyse (gåtefulle Lacan, herlige Mulvey), Foucauls perspektiver om makt og diskurs – og et herlig gjensyn med Barthes’ mytejakt.

Eksamen besto i en analyse av den kostelige britiske ølreklamen “‘Ave It” (se den!) og en scene fra Sofia Coppolas Marie Antoinette. Som jeg koste meg (og så intenst det var!)!

I TV-kurset analyserte og sammenliknet jeg Better Things (den beste serien i verden?) med knæsje Euphoria.

The gendering of Better Things’ Sam Fox breaks with the many “idealised and overly sincere” mothers shown on US television. Confrontational, raw, funny, self-ironic and frustrated, she is a surprising mother figure and highly original female character, representing imperfection, difficulty and unruliness. Meanwhile, Rue of Euphoria can be said to break new ground for female representation in her ruthlessness. She is far from the “girl next door” stereotype or the other more typically ‘feminine’ girls of the show (including Jules) who are into boys and makeup. Furthermore, both Sam and Rue are active protagonists, undermining the “active/passive heterosexual division of labor” in narrative structures, in which woman has the passive function of spectacle and man has the active role of “advancing the story, making things happen.” Moreover, Better Things pursues this resistance to gendered tradition also through its many feminist themes, breaking taboos such as menstruation, abortion and aging.
— Maria Børja (term paper in MEVIT4711 – Contemporary TV)